Als handelen je in het bloed zit, is de stap naar een eigen webshop natuurlijk snel gezet. Maar een webshop inrichten, runnen en vooral up-to-date houden, vereist discipline. Als je er niet voldoende serieus mee aan de slag gaat, is het project bij voorbaat gedoemd te falen. Rijk worden willen we allemaal wel, maar het is slechts voorbehouden aan weinigen om echt goed te scoren met een webshop. Neem de onderstaande vijf zaken in elk geval mee in je overwegingen!
1. Creëer iets unieks
Er zijn al duizenden webshops actief en op basis van de prijs valt er nauwelijks nog te concurreren. Je zult er dus vooral voor moeten zorgen dat je iets unieks aan te bieden hebt. De meest succesvolle ondernemers op internet zijn de mensen die een niche ontdekken en zich hierin specialiseren. Door een webshop te maken met producten die een ander niet heeft, heb je sowieso een streepje voor. Met zelfgemaakte producten werkt dat natuurlijk het beste, maar misschien slaag je erin om exclusieve deals te sluiten met producenten, die bepaalde artikelen uitsluitend via jouw webwinkel willen verkopen.
2. Bespaar niet op hosting
Zorg ervoor dat je een goede hostingprovider vindt die snelheid, veiligheid en betrouwbaarheid hoog in het vaandel heeft staan. Voor een webshop is goede webhosting heel belangrijk. Je klanten moeten snel de juiste artikelen kunnen vinden en veilig kunnen betalen.
3. Betaalmethoden
Er zijn tegenwoordig heel wat manieren waarop mensen online hun aankopen kunnen betalen. Besluit voor jezelf welke opties jij wilt aanbieden. In elk geval is iDeal een serieuze optie om te overwegen, omdat die is uitgegroeid tot een standaard in het online betalingsverkeer. Het is belangrijk om daar goed over na te denken.
4. Verzendkosten
Denk na over de wijze waarop je pakketten naar de klanten wilt versturen en wat dat gaat kosten. Kies je voor een standaard bedrag aan verzendkosten, of laat je het afhangen van de omvang van de bestelling? Welke dienst ga je hiervoor inzetten?
5. Keurmerk
Sluit je aan bij een webwinkelorganisatie, zodat je webshop een keurmerk kan krijgen. Zo’n keurmerk is voor je klanten het bewijs dat jouw bedrijf zich aan de regels houdt. Het vormt een belangrijk baken voor potentiële kopers om op te varen. Met een keurmerk straal je meer vertrouwen uit, je toont hiermee aan dat je op betrouwbare wijze zaken doet.