Als je de ambitie hebt om zo veel mogelijk van je producten te verkopen, dan is een webshop beginnen een goede keuzen. Op deze manier kun je naast de verkoop in je eigen omgeving, ook verkopen tot en met over de grenzen. Start je webwinkel en je bereik stijgt immens. Er komen wel wat dingen bij kijken, maar met de juiste informatie, toepassingen en kennis kom je een heel eind en dit is het begin van jouw succes. Waar je allemaal aan moet denken bij het opzetten van je nieuwe webshop hoef je niet zelf te verzinnen. Er zijn tal van aanbieders die dit voor je op een rijtje hebben gezet. Volg stap voor stap alle werkzaamheden en binnen mum van tijd heb je de basis van je nieuwe verkoopplatform.
Webshop starten
Met het beginnen van een webshop starten de meesten ondernemers met het een en ander op papier te zetten. Schrijf duidelijk op in een plan wat je wilt gaan doen, welke doelstellingen daarbij komen kijken en wat je hoopt te behalen. Denk aan omzet, aantallen en je bereik. Zorg ook voor de volgende stappen:
- Regel alles juridisch
- Omschrijft wat jouw webshop zo speciaal en uniek maakt
- Heb je al een verzenddienst gekozen? Of ga je met dropshipment werken?
- Inschrijven bij KVK
- Omschrijf je doelgroep zo specifiek mogelijk
- Maak je jouw producten zelf, regel je ze zelf of zijn er andere partijen bij betrokken?
- Regel alle soeftware, van orderverwerkingssoftware tot aan boekhouding software
Kies je domein
Wat wordt je domein? Het adres van je webshop is een van de eerste visuals die jouw klanten en leveranciers en andere betrokken partijen zien van jouw aanbod. Zorg ervoor dat je domein 100% aansluit op hetgeen je gaat verkopen. Zorg ervoor dat de naam eenvoudig en relevant is. Niet te ingewikkeld of te lang. Dit kan verwarring veroorzaken en let ook op het gebruik van streepjes. Is een van je doelstellingen dat je veel buiten de Nederlandse landgrenzen gaat verkopen? Neem dan bij voorkeur een .com extensie.
Inrichten van je webshop
Let bij het inrichten en opzetten van je webshop op de uitstraling. Het gevoel dat de klant bij je site gaat hebben is van belang. Zij moeten een goede sfeer ervaren. Je huisstijl moet aansluiten bij je producten en herkenbaar zijn. Zodra de lay-out klaar is kun je beginnen met het vullen van je webshop. Je kunt de producten (of zelfs diensten) gaan toevoegen. Zorg hierbij voor duidelijk foto’s, heldere omschrijvingen en titels en wekt met H1 en H2en. Check ook eens de extensies van de aanbieder van je webshop. Hier kunnen bruikbare toepassingen tussen zitten die het gebruik gemak kan verhogen op je site.