Zodra er bedrijfjes waren, was er al reclame. In eerste instantie mond tot mond, maar uiteindelijk stond er soms ook wel eens een advertentie in een krantje. Dit ging maar door en nu zijn er zo veel soorten reclame dat je door de bomen het bos bijna niet ziet en het blijft zich ontwikkelen. Voor inzicht kan je hulp inroepen van marketing bureau Utrecht. Hieronder een globale uiteenzetting.
Het begon grotendeels met print reclame, een gewone advertentie in een krant of magazine. Dit werd uiteindelijk steeds meer en rijker. Een klein parfum stripje op je advertentie was al bijzonder, tegenwoordig zitten er gewoon kleine flesjes parfum bijgevoegd. Ook kortingscoupons kon je vroeger uitknippen, nu zitten er chique pasjes in het magazine geplakt met een code waardoor je korting krijgen. Of Qr codes die je kan scannen en met je telefoon een heel avontuur kan beleven, waardoor je het geadverteerde merk beleefd. Er werd 15 jaar geleden gezegd dat door de komst van online print zou uitsterven, maar niets is minder waar. Print blijft gelukkig een beleving
TV en radio
Reclameblokken liggen in Nederland inmiddels aan een heleboel regels, dat de lengte van een blok bijvoorbeeld maar een paar minuten mag duren, dat is fijn, want dan kan je snel doorkijken. Ook mogen er maar een x aantal reclameblokken in een uur zitten i.t.t. in bijvoorbeeld Amerika waar om het kwartier weer blok voor je neus verschijnt.
De TV reclames worden ook steeds innovatiever, want er komen al zo veel prikkels op een kijker af tegenwoordig, dat je je goed moet onderscheiden, dat kan mede door de humor. Humor houdt de commercials ook leuk om naar te kijken, wat handig is als je de kijker aan de adverteerder wilt binden.
Bovenstaande uiteenzetting geldt ook voor radio, daar heb je dan ook nog de uitdaging dat radio vaak als achtergrond aanstaat, dus om dan een reclame op te laten vallen, moet je echt iets origineels doen.
Non spot
Een originele vorm van reclame op TV, en later radio ontstond tientallen jaren geleden al.Het begon allemaal met wat zeepreclame in een televisieshow, toen er nog maar een paar zenders beschikbaar waren. Die zeepverkoop ging omhoog en de ‘soap’ was geboren, waarin steeds meer bedrijven een plekje wilde bemachtigen. Dit noemen ze non spot reclame, je zit niet in een reclame spot, maar daarbuiten waardoor je nog meer opvalwaarde hebt. Als je non spot goed doet, kan het een adverteerder heel veel bieden.
Buiten reclame
Ook buiten de spots om, in een compleet ander umfeld, bevindt zich buitenreclame, abri’s en billboards (en bioscoop reclame). Voorheen waren dat gewoon stilstaande posters langs de weg en op stations, tegenwoordig zit daar ook heel veel innovatie in met beweging en QR-codes voor heel veel beleving. Hoe originele je dit aanpakt, hoe groter de opvalwaarde en hoe groter de kans dat je wordt gezien.
Online reclame
Dit is de groep die het hardste groeit van allemaal. Het kan een doorvertaling zijn van je TV reclame, met de keuze of de kijker hem weg kan klikken of niet. Als de kijker het weg kan klikken is de commercials vaak wat langer, kan de kijker niet weg klikken en je wilt de kijker niet irriteren, dan zorg je voor een korte commercial, dus een adaptie van de TV commercial, die krachtiger is voor het online umfeld.
Ook kan je complete websites overnemen met een merk of logo, of op een heleboel websites je merk laten zien. Dit geldt ook voor de Social Media, ook hier kan je heel veel van je merk kwijt. Maar pas op dat je niet gaat irriteren, want als dat gebeurd, ben je lost. En ook hier volgen alle ontwikkelingen zich steeds verder op. De grenzen worden opgezocht hoe dichterbij ze de klant kunnen komen. Marketing bureau Den Haag kan je hier ook zeker bij helpen.
Er zijn gelukkig steeds meer mensen gespecialiseerd in wat de mogelijkheden zijn en wat de wetgeving hieromtrent is, zodat het voor adverteerders makkelijker wordt om toch nog, ondanks alle prikkels die er al worden afgevuurd op een consument, in het blikveld van de kijker te komen.