Een eigen webwinkel runnen is één ding, maar het laten groeien van je webshop is een tweede en natuurlijk enorm belangrijk. Het bereik van je eigen webshop vergroten, zodat je meer klanten werft en meer inkomsten genereert, is gelukkig goed mogelijk. Maar hoe pak je dit aan? Wat kun je zelf doen om jouw webshop een boost te geen, zodat deze komende zomer lekker doorgroeit? Meer dan je denkt! Onze tips gaan je helpen om meer te halen uit je webwinkel dan je nu doet. Succes en geniet alvast van de extra conversie en omzet die jouw webwinkel binnenkort gaat opleveren!
Maak slim reclame door je verpakkingen te bedrukken
Misschien verzend je jouw producten momenteel in een wat kale verpakking zonder opdruk, omdat je denkt dat dit voordelig is. Stop hiermee en kies voor goedkoop verpakkingen bedrukken met een goed zichtbaar logo en uiteraard – in koeienletters of in een subtiel lettertype – jouw bedrijfsnaam erop. Goedkoop verpakkingen bedrukken en stickers op rol gebruiken zorgt ervoor dat meer mensen in contact komen met jouw onderneming. Je wordt dus vanzelf bekender en gaat dat uiteindelijk merken aan een mooie omzetgroei komende zomer en daarna!
Zorg dat je opvalt met iets unieks
Een andere cruciale voorwaarde om je webwinkel een groei-injectie te geven, is door op een of meer vlakken onderscheidend te zijn. Er zijn op dit vlak tal van mogelijkheden. Zo kun je opvallen via een specialistisch productaanbod, een scherpe prijsstelling, via branding of door een unieke (klanten)service te bieden. Jezelf en jouw webshop positief onderscheiden van de concurrentie is dus de grote truc. Niet voor niets zijn het webshops met een duidelijke focus en onderscheidingskracht die de laatste jaren het hardst zijn gegroeid, zoals Bol.com (breed aanbod), de Action (voordelige prijs) en Coolblue (hoog serviceniveau).
Richt je op de drie zogeheten multipliers
Als webshopeigenaar kun je je omzet ook vergroten door je te richten op de drie zogenoemde ‘multipliers’ (vermenigvuldigers). Deze multipliers-theorie is uiteengezet door de econoom Drew Sanocki en behelst de inzet op drie factoren: 1) gemiddelde orderwaarde; 2) aantal bestellingen per klant en 3) het aantal klanten. Door je aandacht op deze aspecten te richten, kun je snel je omzet verdubbelen, aldus Sanocki. Zo kun je als webwinkeleigenaar bijvoorbeeld snel meer omzet maken door bundelpakketten aan te bieden (tegen enige korting). Of je kunt via voordeelacties je huidige klantenbestand benaderen om ze te stimuleren meer producten bij jou af te nemen.
Investeer in een optimale hosting
Als er één aspect van je bedrijfsvoering is waar je niet op moet besparen, is het wel de hosting. De prijs van hostingpakketten varieert van enkele tientjes tot wel honderden euro’s per maand. Zorg dat je kiest voor een hosting die voldoende opslagruimte en geheugen biedt. Eventueel kun je gaan voor een dedicated hosting, die helemaal voor jouw webwinkel is gereserveerd, maar de kosten hiervoor zijn doorgaans niet mals. Ga voor kwaliteit, want een trage server of een hostingservice waarbij er geregeld sprake is van uitval, kost je handenvol geld. Jouw webshop moet natuurlijk altijd bereikbaar zijn!