close
Marketing

Reclame-uitingen door de jaren heen

Reclame-uitingen door de jaren heen

Zodra er bedrijfjes waren, was er al reclame. In eerste instantie mond tot mond, maar uiteindelijk stond er soms ook wel eens een advertentie in een krantje. Dit ging maar door en nu zijn er zo veel soorten reclame dat je door de bomen het bos bijna niet ziet en het blijft zich ontwikkelen. Voor inzicht kan je hulp inroepen van marketing bureau Utrecht. Hieronder een globale uiteenzetting.

PRINT

Het begon grotendeels met print reclame, een gewone advertentie in een krant of magazine. Dit werd uiteindelijk steeds meer en rijker. Een klein parfum stripje op je advertentie was al bijzonder, tegenwoordig zitten er gewoon kleine flesjes parfum bijgevoegd. Ook kortingscoupons kon je vroeger uitknippen, nu zitten er chique pasjes in het magazine geplakt met een code waardoor je korting krijgen. Of QR-codes die je kunt scannen en met je telefoon een heel avontuur kan beleven, waardoor je het geadverteerde merk beleeft. Er werd 15 jaar geleden gezegd dat door de komst van online print zou uitsterven, maar niets is minder waar. Print blijft gelukkig een beleving!

TV EN RADIO

Reclameblokken liggen in Nederland inmiddels aan een heleboel regels, dat de lengte van een blok bijvoorbeeld maar een paar minuten mag duren, dat is fijn, want dan kan je snel doorkijken. Ook mogen er maar een bepaald aantal reclameblokken in een uur zitten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amerika waar om het kwartier weer blok voor je neus verschijnt.

De TV reclames worden ook steeds innovatiever, want er komen al zo veel prikkels op een kijker af tegenwoordig, dat je je goed moet onderscheiden, dat kan mede door de humor. Humor houdt de commercials ook leuk om naar te kijken, wat handig is als je de kijker aan de adverteerder wilt binden.

Het bovenstaande geldt ook voor radio, daar heb je dan ook nog de uitdaging dat radio vaak als achtergrond aanstaat, dus om dan een reclame op te laten vallen, moet je uitblinken.

NON SPOT

Een originele vorm van reclame op TV, en later radio ontstond tientallen jaren geleden al. Het begon allemaal met een zeepreclame in een televisieshow, toen er nog maar een paar zenders beschikbaar waren. Die zeepverkoop ging omhoog en de ‘soap’ was geboren, waarin steeds meer bedrijven een plekje wilde bemachtigen. Dit noemen ze non spot reclame, je zit niet in een reclamespot, maar daarbuiten waardoor je nog meer opvalwaarde hebt. Als je non spot goed doet, kan het een adverteerder heel veel bieden.

BUITENRECLAME

Ook buiten de spots om, in een compleet andere omgeving, bevinden zich buitenreclame, abri’s en billboards (en bioscoopreclame). Voorheen waren dat gewoon stilstaande posters langs de weg en op stations, tegenwoordig zit daar ook heel veel innovatie in met beweging en QR-codes voor heel veel beleving. Hoe origineler je dit aanpakt, hoe groter de opvalwaarde en hoe groter de kans dat je wordt gezien.

ONLINE RECLAME

Dit is de groep die het hardste groeit van allemaal. Het kan bijvoorbeeld een doorvertaling zijn van je TV reclame, met de keuze of de kijker hem weg kan klikken of niet. Als de kijker het weg kan klikken is de commercial vaak wat langer. Kan de kijker deze niet wegklikken, dan zorg je voor een korte commercial. 

Ook kan je adverteren op een website met je merk of logo. Dit geldt ook voor de Social Media, ook hier kan je heel veel van je merk kwijt. Online reclame zorgt voor een tal van mogelijkheden en ook de ontwikkelingen gaan razendsnel voor deze manier van adverteren. De mogelijkheden van online reclame kunnen dus misschien overweldigend op je overkomen. Gelukkig zijn er online marketingbureaus die je hiermee kunnen helpen, zoals Marketing bureau Den Haag. Deze bureaus helpen je onder andere om een goede online strategie op te zetten en deze uit te voeren.