close
Webwinkel tips

Veel webwinkels maken fouten waar de klant van baalt en dus niet terug komt voor een vervolg koop. Maar veel webwinkel eigenaren weten niet dat ze deze fouten maken, en dus klanten mislopen. De ergernissen lopen erg uiteen. Van het niet terug mailen tot het overtreden van de wet. Hieronder vind je een lijst met punten die voor veel irritatie zorgen bij zowel klant als collega.

– Maximaal 30 dagen garantietermijn;
– Ontbreken van een normaal telefoonnummer;
– Communicatie alleen mogelijk via een contactformulier;
– Aansprakelijkheid uitstellen als een zending zoekraakt;
– Aansprakelijkheid uitstellen van een beschadigde zending;
– Pas reageren op mail na 24 uur;
– Klant niet informeren wanneer product niet op voorraad is;
– Administratiekosten in rekening brengen voor een retourzending binnen 7 werkdagen;
– Schuld vaak naar de klant schuiven;
– Een product zonder verdere informatie;
– Onduidelijke verzendkosten totdat je afrekent;
– Verborgen kosten van bijv. administratie, iDEAL enz.
– Verkoopprijzen exclusief BTW;
– Afspraken niet waarmaken m.b.t. verzending, informatieverstrekking;
– Zeer vaak een nieuwsbrief;
– Omschrijving puur gericht op SEO;
– Geen achteraf betaal mogelijkheid;
– Verschuilen achter smoesjes.

 Het hebben van een webwinkel is gewoon ondernemen. De eisen die klanten stellen zijn hoger dan bij een stenen winkel omdat er binnen 3 muisklikken een concurrent opgezocht kan worden. Dus bied jij niet wat men zoekt gaan klanten naar de concurrent. Veel van de punten bevatten wetsovertredingen, punten waaraan de webshop moet voldoen.

Zo ben je als webwinkel altijd aansprakelijk wanneer er een zending zoek raakt of beschadigd aankomt bij een klant. Volgens de wet is de webwinkel aansprakelijk voor het aanstellen van een ‘derde’ partij die de verzending voor zijn rekening neemt. Komt deze partij zijn afspraken niet na wat betreft levering is dit een geschil tussen de webwinkel en vervoerder en dus  niet tussen de klant en de vervoerder. Webwinkels die zeggen dat het niet hun aansprakelijkheid is, zitten altijd fout. Ook het dragen van een goed telefoonnummer en/of contact gegevens is verplicht. Een webwinkel dient altijd een adres, mailadres en telefoonnummer te tonen. Lees meer op Wet koop op afstand

De lijst is slechts een tool om je webwinkel of activiteiten rond je webwinkel te verbeteren. Door deze verbeteringen door te voeren is het mogelijk je te onderscheiden van directe concurrentie. Wacht niet langer, loop alle punten langs en verbeter je webwinkel!