Een fysieke winkel heeft met veel wetgeving te maken, dit is op het internet niet minder. De drempel voor het starten van een webwinkel is misschien lager, maar er zijn misschien wel meer verplichtingen waar je aan dient te voldoen dan een fysieke winkel. Wanneer je begint met ondernemen ben je verplicht een KVK en btw-nummer te hebben. Deze kun je gemakkelijk aanvragen bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst. Wanneer de onderneming een KVK & btw-nummer heeft is het daadwerkelijk een onderneming. De volgende verplichtingen voor webwinkels zijn wettelijk vastgelegd in de Wet koop op afstand
– Veilig versturen en opslaan van persoonsgegevens.
Als webwinkel heb je de verplichting om gegevens te versturen via een beveiligde SSL-verbinding. Deze verbinding is te herkennen aan de https:// voor het domeinnaam en vaak staat er ook een slotje bij. Klanten kunnen hieraan zien dat de gegevens beveiligd worden verzonden. Dit in verband met de privacy van de klanten.
– Afkoelperiode van 14 dagen.
Klanten mogen 14 dagen na de aankoop bij een webwinkel het product retour zenden zonder opgaaf van reden. Dit is vastgelegd in de Wet koop op afstand. Het retourneren dient ook op de kosten van de webwinkel te gaan.
– Verantwoording over verzending.
Wanneer een klant een product bij de webwinkel besteld en deze laat verzenden door de bekende bedrijven zoals PostNL, DHL, UPS enz. Ben je als webwinkel verantwoordelijk voor deze zending. De wet schrijft namelijk voor dat de verkopende partij verantwoordelijk is voor de ‘derden’ die zij inschakelen om het pakketje te laten bezorgen. Dus wanneer het pakketje zoek raakt of beschadigd is dit een geschil tussen webwinkel en bezorger en niet tussen klant en bezorger. Webwinkels die dit wel in hun Algemene Voorwaarden hebben staan zijn dus in overtreding, hierdoor kun je de Algemene Voorwaarden nietig verklaren.
– Tonen van contactgegevens op de website.
Webwinkels hebben de verplichting om duidelijkheid te verschaffen over de contactgegevens. Enkel een mailformulier is niet genoeg, er dient minimaal een telefoonnummer en adres aanwezig te zijn.
– Schriftelijke bevestiging versturen.
Als webwinkel heb je de verplichting om de klant op de hoogte te stellen van de bestelling. Die kan via mail of per post. De wet schrijft voor dat dit uiterlijk bij levering van het product moet gebeuren. Echter is het voor de klant vervelend wanneer deze geen bevestiging krijgt.
– Voldoen aan eisen bij verkoop alcohol & tabak.
Wanneer je webwinkel tabak of alcohol verkoopt is het verplicht hier de juiste vergunningen voor te hebben. Deze zul je bij de brancheorganisatie aan moeten vragen.
Andere eisen aan de webwinkel
Ook geopende verpakkingen moet u accepteren. In principe moet de consument de mogelijkheid hebben om het product uit te proberen. Eerder uitspraken van de rechter geven aan dat de consument hierin ver kan gaan. Is een een plastic verpakking waarbij de consument het artikel alleen kan zien niet voldoende, hij mag deze open maken (ook als hersluiten niet meer mogelijk is) en hierna alsnog het product retour sturen.
Natuurlijk zijn er ook enkele uitzonderingen voor tijdsgebonden producten, producten op maat en producten welke door hun aard niet teruggezonden kunnen worden. Zo hoeft u tijdschriften, kranten, krasloten, bloemen en op maat bedrukte T-shirts niet retour te nemen. U kunt echter niet zomaar aanspraak maken op deze uitzonderingen, zo is het kiezen van een kleur en maat niet voldoende om een artikel aan te merken als maatwerk. Een bikini kan niet geweigerd worden onder het mom hygiëne (u kunt deze immers wassen) en een product met een houdbaarheid van enkel maanden is niet direct bederfelijk. Kortom, ook hier gaat de consumentenbescherming ver, bekijk dus goed welke producten van u wel en niet voor retour in aanmerking komen. Houd uw webshop goed up te date en lees hier hoe je je webshop kunt optimaliseren.
Dan nog een struikelblok voor veel winkeliers. U bent verplicht om uw klanten te wijzen op het recht tot retourneren. Doet u dit niet, dan wordt de periode verlengd naar 3 maanden. Geef dus duidelijk aan welke producten een klant wel en niet kan retourneren en wat de rechten en de plichten van de klant zijn.
Retouren kunnen een hoge kostenpost vormen voor een webwinkel. Uit ervaring blijkt dat veel retouren te wijten zijn aan het onvolledig informeren van klanten. Een product wordt in de webwinkel toch wat mooier aangeprezen of de specificaties zijn niet precies bekend. U kunt dan ook retouren voorkomen door uw klanten zo volledig mogelijk te informeren over de aangeboden producten. Dit kost u wellicht een paar orders, maar levert u waarschijnlijk stukken meer op.
De wet koop op afstand houd altijd rekening met de consument. Deze is ook de ´sterkere´ partij. De webwinkel draagt de meeste verantwoording bij een koopovereenkomst, houd hier dus altijd rekening mee. De wet koop of afstand is er niet voor niets en webwinkels dienen zich hier dus aan te houden. Wanneer je dat niet doet kunnen de Algemene Voorwaarden nietig verklaard worden waardoor de webwinkel illegaal opereert. De wet koop op afstand dient nageleefd te worden.