close
De voordelen van een webshop keurmerk

Een keurmerk voor je webwinkel is niet verplicht, dus waarom zou je daar geld aan uitgeven? In deze blog laat ik je graag zien waarom een keurmerk zichzelf al snel terugverdiend.

 Je webwinkel juridisch voor elkaar

Allereerst is het belangrijk dat je webwinkel aan de regelgeving voldoet. Een groot deel van de webwinkels in Nederland doet dat niet. Dit leid er regelmatig toe dat de ACM boetes moet uitdelen, maar misschien nog wel belangrijker, het staat gewoon niet professioneel en kan er ook voor zorgen dat je zelf juridisch in de problemen komt.

Zo heeft een consument standaard 14 dagen bedenktijd, wanneer je de consument alleen niet voldoende informeert of op een verkeerde manier informeert, dan wordt deze bedenktijd verlengt tot maar liefst een jaar. Ook maanden na de verkoop kun je dan verplicht zijn om een product retour te laten nemen en de klant volledig terug te betalen.

Een webshop keurmerk controleert je webwinkel of de belangrijkste juridische punten. Ook voorziet een keurmerk je van gratis algemene voorwaarden voor je webshop, een privacy policy en andere voorbeeldteksten. Zo kun je zonder jurist en veel werk je webwinkel laten voldoen aan de belangrijkste regelgeving.

Een hogere omzet

De belangrijkste reden voor veel webwinkels om lid te worden bij een keurmerk, is om de omzet van de webwinkel te verhogen. Daarmee verdien je de investering al snel terug.

Stel je verdient nu 1.000 per maand met je webwinkel, en je hebt een conversie van 2%. Met een keurmerk verhoog je jouw conversie al snel met 10-20%. Stel je conversie komt hierna uit op 2,3%. Je winst wordt daarmee 1.150 per maand. Kortom je verdiend 150,- per maand extra, terwijl een keurmerk maar 8,95 per maand hoeft te kosten. Tel uit je winst.

Natuurlijk is de omzetwinst afhankelijk van verschillende factoren, bijvoorbeeld je huidige omzet, je branche, je huidige conversie, hoe je het keurmerk plaatst en ga zo maar door. Maar vrijwel elke webwinkel profiteert van het extra vertrouwen dat een keurmerk geeft.

 De beste plaatsing van je keurmerk

Om optimaal gebruik te maken van je keurmerk is het belangrijk om het keurmerk zichtbaar te plaatsen op de beslismomenten. Beslismomenten zijn de momenten waarop de klant een keuze maakt, denk daarbij aan:

  • Bij eerste bezoek van je website, vertrouw ik deze webwinkel of klik ik weer terug naar Google?
  • Bij bekijken van product, doe ik dit product in mijn winkelwagen, of kijk ik verder?
  • Bij het doorlopen van de checkout, ga ik hier kopen, of kijk ik toch nog even verder?

Op die momenten is het belangrijk om je bezoeker extra vertrouwen te geven in je webwinkel. Daarmee trek je de bezoeker over de drempel om op je website te blijven en te kopen. Plaats dus je keurmerk bij voorkeur:

  • Zichtbaar in de header van je webwinkel
  • In de buurt van de bestelknop
  • In de checkout

Op die manier geef je het vertrouwen in je webwinkel een boost op de momenten waarop het helpt.

Daarbij is het ook belangrijk dat het keurmerk klikbaar is om de echtheid van het keurmerk te kunnen valideren, maar dat je door het klikken op het keurmerk niet zorgt dat je de webwinkel verlaat. Een bezoeker die je webwinkel verlaat kan namelijk zomaar eens niet meer terug komen. Keurmerken als WebwinkelKeur bieden daarvoor speciale integraties binnen je eigen webwinkel.

Bijkomende voordelen

Naast de genoemde voordelen zijn er nog wat voordeeltjes te noemen. Zo maak je bij veel keurmerken aanspraak op ledenvoordeel, bijvoorbeeld door minder te betalen voor betaalverkeer. Daarnaast kun je gebruik maken van geschilbemiddeling, kom je er samen met een klant niet uit, dan kan de keurmerkorganisatie gratis bemiddelen. Fijn voor je klant en fijn voor jou.

Eenvoudig reviews verzamelen

Veel keurmerken waaronder WebwinkelKeur bieden ook eigen reviewsoftware aan. Zo verzamel je eenvoudig reviews die net als een keurmerk helpen het vertrouwen te verhogen.

Een groot voordeel van WebwinkelKeur is dat het naast innovatieve reviewsoftware ook de mogelijkheid biedt om je reviewscore elders te tonen. Heb je bijvoorbeeld reviews op Facebook, Bol of Google. Dan kun je die reviewscore ook tonen op 1 pagina. Zo staat alle informatie rondom de betrouwbaarheid van je webwinkel op 1 plek en hoeft de bezoeker niet op zoek te gaan naar de verschillende reviews.

De voordelen van een webshop keurmerk op een rij

Een webshop keurmerk verhoogt dus niet alleen je omzet, het helpt ook om je webwinkel te laten voldoen aan geldende regelgeving. Daarnaast zijn er nog diverse andere voordelen zo als ledenvoordeel voor leden en hulp bij geschillen.

Tags : keurmerkReviews