close
Met deze tips start je snel je eigen webshop

In één keer een goede basis leggen

Voorbereiding is het halve werk. Dit geldt zeker ook voor het opbouwen van je eigen succesvolle webshop. De tips in dit artikel kun je opnemen in je eigen checklist voor een grondige aanpak. Zet die verzenddozen maar alvast klaar!

Begin met strategische inkoop

Voordat je aan de slag gaat is het van belang om jouw unieke verkooppunten goed te kennen. Weet wat jou onderscheid van de concurrent. Is het de prijs of misschien het aanbod en klantenservice? Wees consequent in je strategie en zorg ervoor dat je de beloftes die je doet richting de klant altijd nakomt. In het begin zal je goed na moeten denken hoe je jouw opslag regelt. Bedenk hoe producten langer houdbaar blijven of beschermd blijven tegen bijvoorbeeld knaagdieren of vocht. Zorg ervoor dat de producten of diensten die je inkoopt ook meteen aangeboden kunnen worden. Het is aan te raden om een winstmarge voor ieder aanbod te bedenken. Gebruik hiervoor factoren zoals:

  • inkoopprijs
  • uurloon
  • verzendkosten
  • verzekeringskosten

Als je producten opstuurt zorg dan voor een goede verpakking. Cellofaan zakjes zijn ideaal voor het beschermen van jouw handel. Zeker in het begin is het belangrijk om onnodige kosten van kapotte producten te vermijden.
Zodra je de basis hebt gelegd kun je gaan nadenken over presentatie. Dit zal online zijn.

Wat je nodig hebt voor een onverslaanbare website

Vanzelfsprekend heb je voor je webshop een website nodig. Het maken van je eigen website is tegenwoordig makkelijk dankzij oplossingen waarvoor geen kennis van het programmeren is vereist. Met visuele bouwstenen kun je zaken zoals een zoeksysteem en betaalsysteem toevoegen aan je website. Meer geavanceerde functies zoals een CRM of ERP kunnen met zogenaamde APIs geïntegreerd worden. CRM is een systeem waarmee je alle klantinteracties kunt registreren en analyseren. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken om te zien wanneer een bepaalde klant een bestelling heeft geplaatst. Met ERP kun je alle informatie van leveranciers en het magazijn overzichtelijk zien. Cellofaan zakjes zijn bijvoorbeeld essentieel om producten veilig op te sturen. Voldoende beschikbaarheid is dus essentieel. Het is dus aan te raden om vanaf het begin al na te denken over een API oplossing waarmee alles centraal toegankelijk is via jouw website.

Een continue verbeterproces toepassen

Van iedere klantinteractie kun je leren. Als beginnend webshop eigenaar heb je de kans om een verbeterproces vanaf de eerste klant toe te passen. Hierbij geldt “meten is weten”. Het is aan te raden om klantinteracties overzichtelijk in te delen op een schaal van tevredenheid. Probeer zoveel mogelijk informatie per klant te verzamelen zodat later nagegaan kan worden wat wel of niet goed ging. Wat vaak goed werkt is het gebruik van tags of labels. Bedenk voor verschillende categorieën labels zoals schade bij transport, promotiecodes, website gebruiksgemak, etc. Zo kun je continue zien waar de meeste vragen ontstaan en hierop inspelen. Bedenk dat aan het verbeterproces zowel een systeem-technische en menselijke kant zit. Hoe hoger je inzet op automatisering en AI des te minder mensen zul je in de toekomst nodig hebben om het verbeterproces te managen.

Valkuilen om op te letten

Een fout die door veel webshop eigenaren wordt gemaakt heeft betrekking op het assortiment. Klanten zijn erg kieskeurig en ieder website bezoek moet een nieuwe ervaring voor ze zijn. Daarom is het van belang om een ruim assortiment te hebben. Iedere klant heeft individuele voorkeuren en het is lastig om hieraan volledig te voldoen. Zorg er daarom voor dat je de doelgroep duidelijk afbakent. Hiermee bespaar je veel energie en onderscheidt je jezelf ook nog eens. Dan is er nog de juridische kant. Om hier problemen te vermijden kan boekhouding software uitkomst bieden. Met dit soort software behoud je zicht over de kosten en baten. Je kunt ook automatisch herinneringen ontvangen over wettelijk verplichte betalingen aan de belastingdienst. Als je vanaf het begin juridisch en financieel alles op orde hebt kun je je volledig richten op de ontwikkeling van jouw zaak. Denk bijvoorbeeld ook aan vindbaarheid. Stap niet in de valkuil door te denken dat jouw aanbod alleen genoeg is om de klant naar je website en winkelmandje te lokken. Je moet actief zijn op alle sociale kanalen en ook denken aan SEO of SEA zodat je gevonden wordt via search engines. Daarom is een goede contentstrategie van belang. Traffic op jouw website hang direct samen met het aantal verkopen. Zie dit dus niet over het hoofd als je online succesvol wilt worden.