close
daarom ga je bloggen

Verhalen vertellen is communiceren. Klinkt niet erg ‘marketing’. ‘Verhalen’ is een Nederlands woord en in marketingland gaan we voor Engels. Storytelling komt al meer in de buurt, maar het kan strakker. Bloggen dus! Je hoeft dan ook geen boek te schrijven, geen ellenlange artikelen aan de man te brengen, maar je gaat bloggen. Dus vanaf nu altijd je laptoptas 15 6 inch bij de hand en schrijven maar. Niet louter thuis, maar overal waar je inspiratie treft. Zie het als een moderne manier van ‘schrijven voor de lezer’. Schrijf je dan niet altijd voor een lezer? Veel mensen niet. Dat leggen we even uit.

Wie interesseert het wat je schrijft

Heel veel mensen schrijven. En schrijven prima. Vooral voor zichzelf. En daar gaan ze mank, want ze gaan er genoeglijk vanuit dat een ander het wel interesseert en ook begrijpt. Zo werkt het helaas niet. Wie voor een lezer schrijft, moet begrijpen wat die lezer boeit, wat de lezer wil, wat de lezer interesseert of inspireert.

Ondernemers zijn er goed in om mensen te benaderen, via social media vooral, zonder vooraf goed te weten voor wie ze dat doen. Dan schiet je je doel voorbij. Dan kan de tekst nog zo goed zijn, maar niemand die het ook maar interesseert. Resultaat nul.

Zo simpel kan het zijn

Weet jij goed waar jouw potentiële lezer op zit te wachten, dan schiet je raak. En kun je mensen, als je wilt klanten, interesseren voor jouw product. Of dat nu kerstartikelen zijn of een Ted Baker tas, websites bouwen of de verkoop van brocante. Marketing dus. En dan heet schrijven ineens geen schrijven meer, maar bloggen. Zo simpel kan het zijn.

Door een goede blog te plaatsen op social media, ben je online zichtbaar en online vindbaar. Dat doe je overigens niet door meteen je product keihard neer te zetten, maar door ook te vertellen wie je bent, wat je doet, waarom je het doet. De klant van tegenwoordig wil immers weten waar iets vandaan komt. Dat schept niet alleen ‘duimpjes omhoog’ ofwel ‘likes’, maar ook vertrouwen. En dat laatste is misschien wel het belangrijkste waarom mensen uiteindelijk voor jou kiezen en voor jouw product.

Lukt het een keer, blijft het er verder bij

Klinkt allemaal logisch, maar als schrijven nou niet ‘je ding’ is. De meeste ondernemers menen er geen tijd voor te hebben, hebben geen idee waarover ze het moeten hebben en schuiven het voor zich uit. Gaan ’s middags met hun laptoptas 17 inch vol dossiers naar huis, en hebben weer een kans laten liggen. En schrijven ze een keer een blog, blijft het bij die ene blog in het kwartaal. Dat schiet natuurlijk niet op.

Continuïteit is belangrijk. Heb je eenmaal mensen aan je gebonden dan willen ze meer van je lezen. Dus is het belangrijk de week of de maand erna weer een blog te schrijven en te posten. Sommige ondernemers doen het zelfs dagelijks. Voor wie dat lastig vindt, kan daar beter een prof voor inhuren. Of zichzelf er meer in verdiepen door middel van een (online) cursus bijvoorbeeld, zodat je genoeg tools krijgt én inspiratie om dit op te pakken.

Tags : bloggen