close
Online

Makelaars verkopen hun diensten steeds vaker online

makelaars website laten maken

Steeds vaker beginnen woningzoekenden hun zoektocht naar een droomwoning online, op de website van een makelaar. Voorheen bezocht men vaak een lokaal makelaarskantoor, om aan de gevel te zoeken naar geschikte woonruimte. Een makelaars website laten maken is iets wat deze organisaties in de regel uitbesteden aan een externe partij, daar de expertise voor het creëren van een dergelijke website vaak niet intern beschikbaar is. Bij het ontwikkelen van websites voor makelaars dient met verschillende factoren rekening te worden. Denk bijvoorbeeld aan het portaal voor woningzoekenden die een bod uitbrengen; vergelijk het met het klantaccount wat consumenten hebben in een webshop. Welke functies wil je als makelaar beschikbaar stellen in zo’n portaal? Organisaties gespecialiseerd in de levering van websites voor makelaars kunnen je hierin op weg helpen. 

Online concurrentie de afgelopen jaren sterk toegenomen

In lijn met het beeld wat veel webshophouders opmerken, geldt ook voor makelaarskantoren dat de online concurrentie de afgelopen jaren fors is toegenomen. Steeds meer makelaars, maar ook organisaties in algemene zin, beschikken over een eigen website om een groter publiek te bereiken. Het maakt dat bij de ontwikkeling van een website of webshop niet uitsluitend moet worden gekeken naar het ontwerp en de geboden functionaliteit, maar ook naar een optimalisatie op het gebied van SEO. SEO is een Engelse afkorting van Search Engine Optimization, vaak vertaald naar zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Een organisatie als Topsite.nl helpt onder meer makelaars hierbij, waarbij het aan de makelaar zelf is om te bepalen hoeveel deze wil investeren in diens vindbaarheid. 

Vindbaarheid zeker bij instortende woningmarkt essentieel

De huidige woningmarkt maakt dat de websites van makelaars veelvuldig gevonden worden. Ook wanneer deze momenteel niet goed vindbaar zijn in de zoekmachine. Denk aan lokale woningzoekenden, die de makelaarskantoren in de regio bij naam kennen. Mogelijk verandert dit op het moment dat de woningmarkt in een dip terechtkomt. Op dat moment wil je niet uitsluitend een lokaal publiek bereiken, maar ook de doelgroep in andere regio’s. Het laat je netwerk groeien en daarmee de kans op een succesvolle verkoop van woningen. 

Webshops en websites steeds vaker via API’s aan systemen verbonden

Een trend op het gebied van websites en webshops is het koppelen hiervan aan externe systemen. Denk bijvoorbeeld aan de koppeling tussen een webshop en een online boekhoudpakket. Transacties worden direct in de boekhouding verwerkt; er komt geen handmatige actie meer aan te pas. Bij het opzetten van een website voor makelaars of een webshop in algemene zin is het interessant te kijken welke koppelingen relevant zijn. Voor een makelaar is dat bijvoorbeeld een koppeling met Realworks, Skarabee of Cubiceyes. Specialisten op het gebied van API integraties kunnen je adviseren over de mogelijkheden die tegenwoordig geboden worden op het gebied van koppelingen.