Logistiek, toch vaak de laatste “schakel” tussen de Webshop en de klant. De klant heeft een product besteld in de webshop en wil dit vaak de volgende werkdag nog afgeleverd krijgen op het door hem of haar aangegeven adres. Helaas is het verzenden wel vaak het moment waarop problemen kunnen ontstaan en de klant vaak een tevreden, maar soms ook een ontevreden indruk krijgt van de webshop. Denk hierbij aan een zending die te laat, beschadigd of misschien zelfs helemaal niet afgeleverd is.
Dit levert voor u als webshophouder veel extra werk (afhandelen telefoon, e-mails, opnieuw verzenden van de order, etc.) op en het kost u geld. Vergeet ook daarnaast niet de indirecte “verliezen” zoals klanten die niet opnieuw terugkeren in de webshop of zelfs negatieve reviews plaatsen op websites of blogs.
Waar dient u rekening mee te houden bij de selectie van een vervoerder:
- Wil ik alleen kunnen leveren binnen Nederland of ook daarbuiten (Benelux of zelfs wereldwijd). En wat ga ik de klant hiervoor berekenen.
- Binnen hoeveel werkdagen wil ik de aflevering kunnen garanderen.
- Welke vervoerder is geschikt voor mijn type klanten (consumenten of zakelijke markt).
Voor de webshop logistiek zijn een aantal verschillende oplossingen in de markt beschikbaar om dit snel(ler) en efficiënt te doen, afhankelijk van de vervoerder of vervoerders waarmee u werkt. Maakt u gebruik van één vervoerder dan is er vaak een vervoerde specifieke tool beschikbaar (bijvoorbeeld Parcelware van PostNL).
Fulfilment
Fulfilment, er word veel over gesproken in de e-commerce, maar wat is fulfilment eigenlijk? Fulfilment is het opslaan van de goederen van een webwinkel bij een derde partij. Deze is verantwoordelijk voor de opslag, verzending en afhandeling van de order. Het is de ideale manier om de complete backoffice uit te besteden. Aan Fulfilment hangen veel voordelen.
- Meer tijd is voor de webwinkel. Optimaliseren voor Google of het vernieuwen van het design is eindelijk mogelijk.
- Profiteren van de schaalvoordelen van het bedrijf. Vaak heeft het fulfilment bedrijf meerdere klanten waardoor er misschien wel duizenden pakketten per dag verzonden worden wat tot schaalvoordelen leidt.
- Het Fulfilment bedrijf is ook het aanspreekpunt voor u als webwinkel. Eén vast persoon die verantwoordelijk is voor de afhandeling van de orders.
- Specialisatie is optimalisatie. Het fulfilment bedrijf heeft veel ervaring met verzending en een goed geoptimaliseerd verzend proces. Dit zorgt voor kwaliteit die u uw klanten kunt bieden.
Fulfilment word vaak door de wat grotere webwinkels gedaan omdat het pas echt rendabel wordt bij ongeveer 100 bestellingen per dag. Het hangt natuurlijk af van de branche vanwege opslagkosten (grote artikelen) en andere risico’s. Bij veel Fulfilment bedrijven is het ook mogelijk uw klantenservice uit te besteden. Dus als webwinkelier genieten van een weekje vakantie? Uw webshop blijft tijdens de vakantie gewoon ‘normaal’ draaien. Bekijk bijvoorbeeld bij PostNL de verschillende fulfilment oplossingen.
Tips & Tricks bij webwinkel logistiek
- Probeer altijd vooraf een goede inschatting te maken van het aantal bestellingen (en dus zendingen) dat u gaat verzenden. Dit maakt het voor u ook gemakkelijker de juiste vervoerder te selecteren.
- Probeer meerdere vervoerders aan te bieden, er zijn namelijk ook vervoerders zeer geschikt voor tijdsvakleveringen en klanten zijn best bereid hier meer voor te betalen. Uiteraard is dit wel afhankelijk van het type producten dat u verkoopt.
- Wilt u geen voorraad aan huis of in uw magazijn dan kunt u ook kiezen voor Dropshipment, uw leverancier zorgt dan voor de verzending.
- Een handige plugin van Cargowiz kan u goed helpen bij het verzenden van uw pakketten. Een handig overzicht in uw webwinkel waaruit u alles gemakkelijk kunt overzien.