close
InnovatieMarketingSoftware

3 tips om je webshop kosten te verminderen!

3 tips om je webshop kosten te verminderen!

De afgelopen jaren is er een flinke transitie gemaakt in het bedrijfsleven. Waar fysieke winkels de norm waren, hebben webshops een inhaalslag gemaakt. Over enkele jaren zullen ze zelfs de markt domineren. Een groot voordeel van webshops is dat je minder kosten maakt aan bijvoorbeeld het huren van winkelpand.

Maar nog steeds kan het onderhouden van een webshop aardig in de kosten oplopen. Dat terwijl dit vaak onnodig blijkt te zijn. Daarom bespreken we in dit artikel 3 dingen die jij kan doen om de kosten van jouw webshop te verminderen.

Insourcing

Outsourcing is een trendy begrip geworden voor webshops. Het uitbesteden van bepaalde delen van een productie of service is inderdaad aantrekkelijk en vaak ook nog goedkoper. Daarnaast kan het ook nog stress schelen. Maar op sommige vlakken is het beter om werkzaamheden binnen je bedrijf te behouden, ook wel bekend als “Insourcing”.

Het drukken van verzendetiketten (zoals dymo etiketten) is bijvoorbeeld vaker goedkoper wanneer je het zelf doet, dan wanneer je het uitbesteedt. Kijk daarom nog eens goed naar het plaatje of outsourcing de juiste keuze is of niet per onderdeel van de service van het product. Zo elimineer je extra kosten.

Investeer in klanttevredenheid

Bijna elke webshop heeft voordelige verzend- en retour voorwaarden voor hun klanten. Hoewel dit ontegenzeggelijk de omzet verhoogt, brengt het ook bijkomende kosten met zich mee wanneer een ontevreden klant besluit een product te retourneren. Daarom is het essentieel om de klanttevredenheid naar een zo hoog mogelijk gehalte te stuwen.

Zo verlaag je het percentage producten wat geretourneerd wordt. Daarnaast zorgt een goede reputatie voor een extra hoge omzet als bonus en verlaagt het via mond-tot-mondreclame ook nog jouw marketingkosten.

De juiste betaalprovider

Bij elke webshop gaan er kosten op naar de betaalproviders. Gelukkig zijn er vele verschillende waaruit je kan kiezen, maar daardoor kan het ook een waar doolhof worden m.b.t. het kiezen van de meest optimale. Sommige betaalproviders vragen namelijk een vast bedrag per maand, terwijl anderen een percentage van de verkoop vragen.

Per webshop verschilt het dus welke betaalprovider het goedkoopste is. Bekijk daarom uitvoerig jouw aantallen in sales, en vind de juiste betaalprovider die hierbij past. Zo druk je onnodige kosten die je op dit vlak maakt op een eenvoudige wijze naar beneden en behoud je meer van jouw winst.

Er zijn vele manieren om kosten te besparen op het bedrijven van jouw webshop. Maar door goed te kijken of outsourcing de juiste keuze is, de focus te leggen op de klanttevredenheid verhogen en de juiste betaalprovider kiezen, zal jij al flink op weg zijn om een geoptimaliseerde online onderneming te hebben. Wij hopen dat je al onze tips goed benut en wensen je erg succes met het managen van jouw webshop.