1. Klantgerichte ervaring
Amazon.com zet de standaard voor het bieden van een uitzonderlijke e-commerce-ervaring en de online shopper van vandaag verwacht een Amazon-achtige ervaring, of ze nu winkelen voor zaken of plezier.
Hoewel er zeker verschillen zijn in ervaringen voor winkelaars in de detailhandel en B2B-kopers, moeten B2B-organisaties nog steeds intuïtief ontwerp, rijke inhoud en interactieve functionaliteit op hun websites gebruiken in de vorm van productaanbevelingen en trends op basis van eerdere zoekopdrachten, koopwaar op basis van vakanties of thema’s en gemakkelijke toegang tot eerdere bestellingen, accountinstellingen, profiel en verlanglijstjes.
2. Uitzonderlijke klantenservice
E-commerce biedt B2B-organisaties een uitzonderlijke kans om hun initiatieven op het gebied van klantenservice te verbeteren. E-commerce sites kunnen toegang bieden tot zelfbedienings portals met account-, order-, geschiedenis- en tracking informatie van klanten. Door integratie met het ERP-systeem van een organisatie kan een robuuste e-commerce site klantspecifieke producten, diensten en prijzen weergeven op basis van inloggegevens van klanten.
3. Verbeterde verkoop betrokkenheid
Uw fysieke verkoopteam zal ook profiteren van de lancering van een uitgebreide e-commerce-inspanning. Een b2b webshop of -portaal verbetert het inzicht van uw verkoopteams in klantorders, prijzen en geschiedenis tijdens het reizen of werken op afstand.
Met geautomatiseerd voorraadbeheer en het volgen van bestellingen, kunt u gegevens over uw e-commerce kanalen synchroniseren en uw klanten nauwkeurige updates verstrekken. Dit is een bewezen manier om transparantie te bevorderen, een snellere levering te garanderen en de klantervaring te verbeteren.
4. Mogelijkheid voor meerdere locaties
Hoewel we erkennen dat de huidige winkel tendensen meestal niet-lineair zijn, is het belangrijk om uw klanten een omnichannel-ervaring te bieden met een B2B e-commerce platform. Meestal gaan B2B-kopers van het ene apparaat naar het andere en over meerdere platforms terwijl ze zoeken naar de producten die ze nodig hebben.
Het lanceren van kanaal specifieke of co-branded e-commerce sites is eenvoudig met de juiste erp software. Deze mogelijkheid stelt u in staat om co-branded websites of microsites aan te bieden voor elk van uw distributeurs of belangrijke klanten, evenals sites die zich richten op een specifiek internationaal publiek door inhoud in alternatieve talen of valuta’s te presenteren.
5. Verhoogde verkoop door een B2B webshop
Een B2B e-commerce site helpt je niet alleen om nieuwe klanten te bereiken, het stelt je ook in staat om eenvoudig een geautomatiseerd cross-sell- en upsell-aanbevelingsprogramma te implementeren. Hiermee kunt u de verkoop verhogen door klanten op de site relevante suggesties te geven en hen aan te moedigen gerelateerde artikelen te kopen, of artikelen met meer functies en functionaliteiten.
Een goed ontworpen e-commerce platform voorziet uw klanten van de juiste informatie en vergemakkelijkt zo het bestelproces. Door selfservice-mogelijkheden te bieden, stellen B2B-e-commerce websites klanten in staat om gemakkelijk te bestellen of opnieuw te bestellen op basis van eerdere aankopen, inclusief onderhandelde prijzen en gepersonaliseerde voorkeuren. Dit verhoogt niet alleen de verkoop, maar verbetert ook de gemiddelde orderwaarden.
6. Analysemogelijkheden
B2B e-commerce biedt een perfect platform voor organisaties om uitgebreide analyse campagnes te lanceren. Via e-commerce kunnen organisaties eenvoudig marketingcampagnes, verkoopeffectiviteit, productmix, voorraad wisselingen, klant verkoopeffectiviteit en klantbetrokkenheid meten en evalueren. Google Analytics biedt het volgen van e-commerce, maar door analyses met uw ERP te integreren, krijgt u veel waardevollere gegevens met bruikbare inzichten.
Het voordeel van B2B e-commerce site-optimalisatie
Het gebruik van het juiste B2B e-commerce platform is de sleutel tot een verbeterde klantervaring en omzetstijging.
Logic4 is een gecentraliseerd, schaalbaar B2B ERP platform waarmee bedrijven e-commerce activiteiten op meerdere digitale contactpunten kunnen creëren en optimaliseren. Het platform is een combinatie van de content cloud, commerce cloud en intelligente cloud oplossingen.