close
CryptoInnovatieSoftware

Crypto aanvaarden in jouw webshop: doen of niet?

Crypto aanvaarden in jouw webshop doen of niet

Een van de belangrijkste kenmerken van een goede webshop is een aantal betrouwbare, snelle en veilige betaalmethodes aanbieden aan je klanten. Het is immers bewezen dat als een aankoop teveel moeite kost, veel mensen gewoon afhaken en op zoek gaan naar een concurrent.

Traditionele opties zoals creditcards, iDEAL en PayPal zijn een must voor elke webshopbeheerder. Een andere optie die steeds vaker opduikt, is cryptocurrency. Dat is ook niet te verwonderen, want cryptomunten zijn ontwikkeld met als hoofddoel om digitale betalingen uit te voeren.

Steeds meer consumenten weten hun weg te vinden naar de beste crypto broker en beginnen dus ook en masse in crypto te investeren en dit te gebruiken als betaalmiddel. En dan is het aan jou als webshopbeheerder om te beslissen of je jouw deuren openstelt voor deze gretige doelgroep.

Er zijn een heleboel redenen waarom betalen met crypto steeds populairder wordt. In dit artikel bespreken we de voor- en nadelen. Welke soort webshops en andere bedrijven zijn reeds op de crypto-trein gesprongen? En bij welke verloopt deze samenwerking nog een beetje stroef?

Waarom zou je crypto in je webshop aanvaarden?

Cryptobetalingen aanvaarden in je webshop komt met een heleboel voordelen.

Snel

Om te beginnen zijn transacties met cryptocurrency zeer snel. Ze gebeuren doorgaans binnen een aantal minuten, waarna de betaling meteen op je rekening (in je crypto wallet) komt. Vergelijk dat even met het trage bankensysteem waar je soms dagen mag wachten, zeker als je internationale producten verkoopt.

Hier komt nog bij dat betalingen met crypto onomkeerbaar zijn. Zodra je de crypto hebt ontvangen, is die van jou en kan niemand dat nog betwisten. Bij creditcards is dat anders. Hier is doorgaans een periode van enkele maanden waarin klanten en banken een transactie kunnen betwisten.

Door met crypto te betalen, vermijd je ook kans op fraude en de bijhorende rompslomp. Je denkt misschien dat dit niet belangrijk is, maar besef dat er jaarlijks globaal honderden miljarden euro’s aan fraude met betaalkaarten wordt gepleegd. De kans bestaat dus dat jij er ooit mee te maken zal krijgen.

Veilig

Omdat betalingen met cryptocurrency via revolutionaire software genaamd blockchain verlopen, zijn ze enorm veilig. Simpel gezegd, is fraude in de praktijk bijna onmogelijk omdat alle transacties geverifieerd en opgeslagen moeten worden door het netwerk.

Je krijgt de betaling meteen in zijn geheel, zonder kans dat er iets mis mee is. Ofwel heb je de crypto, ofwel niet. Er bestaat niet iets zoals een “valse” bitcoin. Je kan het vergelijken met digitaal contant betaald krijgen, maar dan zonder risico op namaakbiljetten.

Goedkoop

Denk je dat betalingen via cryptocurrency een serieuze investering vergen, omdat het een nieuwe technologie omvat? Niets is minder waar. Om te beginnen moet je een crypto wallet aanmaken, maar dat is doorgaans gratis.

Betalingen ontvangen met crypto kost jou (en je klanten) niets extra. Het is een peer-to-peer (P2P) betalingsmethode. Er is geen tussenpersoon zoals een bank of kredietkaartleverancier. Dat betekent dus ook dat je geen extra procentjes aan iemand moet geven.

Dit heeft als voordeel dat jij de volledige som kan houden én dat je de winst dus ook kan vertalen in lagere prijzen voor je klanten. Win-win! Webshop-platformen zoals Shopify en 3Dcart bieden reeds cryptobetalingen aan, meestal via BitPay.

Gratis marketing en publiciteit

Niet elke webshop heeft cryptocurrency als betaalmethode. Als jij dit dus wel hebt, mag je sowieso rekenen op extra klanten die op zoek zijn naar winkels zoals die van jou. Het is een meerwaarde voor klanten.

Als jij een van de enige webshops in jouw niche bent waar mensen met bitcoin kunnen betalen, zullen ze sowieso naar jou gaan. Hierbij komt ook nog dat specifieke cryptowebsites ook naar jou zullen verwijzen, wat gratis publiciteit betekent. En door de backlinks zal je ook nog eens je SEO-waarde verhogen.

Globaal

Cryptocurrency is een globaal betaalmiddel, waarmee mensen van over de hele wereld bij jou kunnen betalen. Dat geeft jou de mogelijkheid om een veel groter publiek aan te spreken, dat snel, goedkoop en veilig bij jouw webshop iets kan aankopen.

En wat denk je van landen waar er hyperinflatie is, en de lokale munteenheid dus waardeloos is geworden? Deze mensen zijn bijna genoodzaakt om op cryptocurrency over te stappen, wat uiteraard een gouden kans is voor de weinige webshops die dit aanvaarden.

Waarom zou je cryptocurrency niet aanvaarden?

Het grootste nadeel van cryptocurrency is dat de prijs van veel munten onstabiel is. Dat maakt ze een zeer goede investering, want de waarde kan soms op een paar weken tijd verdubbelen (of in elkaar zakken). Als webshopbeheerder houdt dat wel een risico in.

Je kan immers een product verkopen aan, pakweg, 5 keer cryptomunt Y, met een totale waarde van €10. Maar twee dagen later kan de prijs van cryptomunt Y gedaald zijn en heb je nog maar het equivalent van €4 over. Dan maak je verlies.

Natuurlijk kan je dit eenvoudig vermijden door je crypto gewoon meteen om te zetten in euro zodra je de betaling ontvangt, of in een stablecoin zoals Tether.

Waar verlopen betalingen met crypto al vlot?

Hoewel er een aantal grote bedrijven zijn die cryptocurrency aanvaarden, valt het op dat het vooral kleinere ondernemers zijn die dit betaalmiddel steeds vaker beginnen te omarmen. Dit opent immers deuren voor hen, en zorgt ervoor dat ze hun klantenbestand kunnen vergroten.

Er zijn ook al een heleboel specifieke webshops die crypto aanvaarden als betaalmiddel, zoals Thuisbezorgd, Bordspellenstore en Prijsbuster.

Waar loopt het nog vaak mis?

Cryptocurrency is natuurlijk niet 100% een succesverhaal. Er zijn ook heel wat sectoren waar betalingen met deze digitale munt nog stroef verlopen.

Het gaat dan voornamelijk om fysieke winkels die op locatie cryptocurrency willen aanvaarden, waarbij de hardware nog niet helemaal optimaal is. Het logistieke systeem voor cryptobetalingen staat nog niet altijd op punt. Zowel verkopers als klanten moeten nog wat zoeken naar hoe dit het beste zal werken.

Maar online is cryptocurrency bezig met een stevige opmars. Of het nu om online casino’s, videogameplatformen of webshops gaat, in de toekomst zal crypto zonder twijfel een belangrijke rol spelen in ons dagelijks online leven.

Tags : crypto