Er zijn tegenwoordig zoveel webshops te vinden dat klanten misschien niet meteen bij die van jou uitkomen wanneer ze in Google zoeken. De kans is groot dat veel concurrenten bovenaan in de Google zoekresultaten komen, terwijl jij ergens op de tweede of derde pagina staat. De kans dat een potentiële klant bij jou terecht komt wordt zo al snel kleiner.
Gelukkig zijn er manieren om je webshop hoger in Google te krijgen. Hiervoor is een bepaalde expertise nodig omdat het algoritme van de welbekende zoekmachine regelmatig wordt aangepast. Zonder ervaring wordt het al snel erg ingewikkeld om de snelle veranderingen te volgen.
Hoe kom ik bovenaan in Google?
Dit is een vraag die bijna iedere webshop eigenaar zich stelt. Als je niet op de eerste pagina staat, is het vrijwel onmogelijk om gevonden te worden, en om de concurrentie bij te houden of in te halen. Maar Google zet niet zomaar iemand bovenaan in de zoekresultaten. Hiervoor dien je een website met kwalitatieve content te hebben, maar dat niet alleen. Een website met goede SEO en linkbuilding zullen veel hoger staan dan een website die hier geen aandacht aan besteedt. Dit betekent dat je aan de slag moet met keywords, linkplaatsing en dergelijke, maar makkelijk is dat zeker niet!
Als je hier zelf geen ervaring mee hebt is het aangeraden om met een online marketing consultant in gesprek te gaan. Rutger Dijkstra heeft bijvoorbeeld veel ervaring en kennis, en zal met alle plezier antwoord geven op je vragen.
Linkbuilding uitbesteden
Veel mensen regelen hun eigen linkbuilding. Dit betekent vaak een simpele linkruil, waarbij men een link plaatst op een andere website, waarschijnlijk op een speciale linkpagina. Helaas werkt dit bijna altijd averechts. Ten eerste kijkt geen enkele bezoeker naar een pagina vol met links. Ten tweede is Google helemaal geen fan van dit soort linkbuilding. Uiteindelijk verlies je dus tijd, en misschien wel geld, en boek je geen resultaten.
Je linkbuilding uitbesteden is een veel betere optie, die voor echte resultaten zorgt. Maar ook dit is nog niet zo makkelijk als je denkt. Je komt al snel grote bedrijven tegen die zeggen dat ze je link op tientallen websites kunnen plaatsen binnen een paar uur. ‘Super!’ zou je denken. Maar dit is een geval van ‘te mooi om waar te zijn’. De links komen bijvoorbeeld op websites van slechte kwaliteit, en Google zal ze al snel zien als slechte links. Zo ben je dus terug bij af (of erger), en ook nog eens geld kwijt. Bij iemand als Rutger Dijkstra kun je terecht voor linkbuilding van hoge kwaliteit die ook langdurig is. Over een paar jaar zijn de backlinks nog steeds relevant, waardoor je lang zal genieten van je investering. Dit gebeurt echter niet in één dag, en dat is normaal. Goede linkbuilding is een proces en kost tijd, maar uiteindelijk zul je wel mooie resultaten boeken, en veel hoger in Google komen.