Als webshop is het cruciaal dat zoekmachines van je houden. SEO en technische optimalisatie zijn jou dan ook niet vreemd. Linkbuilding wordt echter nog vaak vergeten. Alhoewel het een belangrijk instrument is om online vindbaar te zijn. Niet eenvoudig, want hoe kom je in godsnaam aan links voor jouw website? Naar blogs linkt men graag, maar naar jouw producten en landingspagina’s? Dat blijkt al veel moeilijker te zijn. Toch is het zeker niet helemaal hopeloos, integendeel. Maar je moet dan wel slim aan de slag om links naar jouw webshop te krijgen. Wij geven drie slimme manieren om als webshop aan links te komen.
# 1. Start een eigen blog
Dat blogs sneller aan links komen, haalden we eerder al aan. If you can’t beat them, join them. Ook jij kan een blog koppelen aan jouw webshop. Hierop deel je uiteraard content die voor jouw doelgroep relevant is. Geen commerciële praatjes (hoewel je natuurlijk wel naar jouw producten mag verwijzen), maar content waar bezoekers ook echt wat aan hebben. En zo verhoog je de kans dat andere bloggers naar jouw website linken. Zonder dat je hen daarvoor moet betalen.
Toch hoef je je zeker niet te beperken tot een blog. Er bestaan ook andere manieren om interessante content aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan het opnemen van handleidingen, een technisch woordenboek of onderzoeken en infographics. Wedden dat de inkomende links al snel volgen? Extra voordeel: via een FAQ kan je automatisch goed scoren in de featured snippet-resultaten. Laat je website dan ook even screenen door een zoekmachine optimalisatie bureau om na te gaan welk potentieel nog niet wordt benut. Een betere website resulteert nu eenmaal ook in meer links. Extra handig, toch?
# 2. Benader jouw partners en relaties
Je kan uiteraard ook bestaande partners vragen om even naar jouw website te linken. Dat kan opvallend onopvallend gebeuren. Zo kan je jouw websitebouwer een tekstje doormailen waarin zijn inspanningen voor jouw website worden beschreven. Ideaal om op zijn website te publiceren en aan betrouwbaarheid te winnen. Maar ook leuk als jou dat meteen een linkje oplevert. Ook klanten kan je echter om een linkje vragen. En misschien sponsor je wel de lokale sportclub of een ander goed doel? Ook zij zullen het heus niet erg vinden om een woordje van dank te publiceren. En intussen een linkje naar jouw website toe te voegen…
# 3. Spreek bloggers aan
Je kan uiteraard ook zelf bloggers aanspreken met de vraag of ze jouw originele content niet willen delen. Weet wel dat de tijd dat men dit gratis deed, al even achter ons ligt. Bloggers weten heus ook wel dat jij daar economisch voordeel uit wilt halen. En daar pikken ze graag een graantje van mee. Daar hoeft niks mis mee te zijn, maar zorg er dan wel voor dat je gericht adverteert. Controleer de domeinwaarden, ga na of de blog al dan niet relevant is en of de prijzen niet al te hoog oplopen. Te veel moeite? Dan kan je uiteraard ook jouw linkbuilding uitbesteden. Zo ben je altijd zeker van de beste links. Maar vaak ook van de scherpste prijzen, omdat dergelijke kantoren nu eenmaal beter in staat zijn om een geschikte prijs voor jou te onderhandelen.