close
snelle levering doen of niet

Steeds vaker zie je de grote jongens in de e-commerce wereld adverteren met ‘vandaag besteld is morgen in huis’ of inmiddels zelfs ‘vandaag besteld is vandaag bezorgd’. Niet gek, want consumenten verwachten steeds meer van online winkelen en webwinkels doen er alles aan om de voordelen van fysieke winkels te evenaren of zelfs te overtreffen met bezorging in 1 dag of de mogelijkheid tot achteraf betalen.

Snelle pakketdienst

Bij voldoende afzet kun je als webwinkel met PostNL, DPD, DHL of een ander bezorgbedrijf een deal maken om jouw bestellingen dagelijks op te komen halen. Hierbij kun je ook afspreken dat je logistieke partner de leveringen de volgende dag moet bezorgen. Nog handiger is om partijen als Sendcloud en Paazl je het werk uit handen te laten nemen. Bij die partijen kun je namelijk met verscheidene leveranciers samenwerken via 1 platform. Bijkomend voordeel: omdat ze meerdere webwinkels bedienen hebben ze een flinke afzet en kunnen ze je relatief lage tarieven aanbieden.

Reclame Code Commissie

Is het dan zo simpel als Paazl of Sendcloud inschakelen en groots op je website vertonen dat je levert in 1 dag? Nou, niet helemaal. Ondanks het feit dat veel webwinkels adverteren met ‘vandaag besteld is morgen in huis’ is het volgens de Reclame Code Commissie (RCC) beter om zo’n garantie niet te geven als het niet in alle gevallen kan worden waargemaakt. Zo is Coolblue door de RCC teruggefloten omdat de beloofde ‘voor 23:59 besteld is morgen in huis’ niet altijd waargemaakt werd. Een klant die – in plaats van een dag, een week – moest wachten op zijn pakketje, diende daarover een klacht in en kreeg gelijk.

Alleen adverteren met ‘morgen in huis’ als je het waar kan maken

Coolblue probeerde zich te verweren door te zeggen dat het in bijna alle gevallen wel goed gaat met de beloofde levertijd en dat het lag aan vertraging bij PostNL waar Coolblue niet verantwoordelijk voor is. De RCC (en ook de Nederlandse wet) was het daar niet mee eens, want als bedrijf ben je verantwoordelijk voor de beloftes die je maakt, ongeacht of je zelf de uitvoering doet of een partner. Het advies van de RCC aan webwinkels luidt dan ook om zulke absolute bezorggaranties als ‘voor 23:00 is morgen in huis’ niet op de website te tonen, tenzij 100% zeker is dat die belofte altijd wordt waargemaakt.

Snelle levering bij webwinkels

Desondanks adverteren zeker 90 webwinkels nog wel gewoon op hun website met ‘vandaag besteld morgen in huis’, met name omdat het goed is voor de conversie. Dat het dan een enkele keer misgaat, nemen ze voor lief. Daarbij kunnen bezorgbedrijven als PostNL en DHL steeds beter omgaan met de drukte, waardoor het aantal te laat bezorgde pakketjes eigenlijk alleen in tijden van extreme drukte zoals bij Kerst noemenswaardig is.

Tags : leveringmorgen in huisReclame Code Commissie