close
Zo maakt jouw webshop een betrouwbare indruk

Online winkels schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Dat verbaast natuurlijk niet, want via de computer of smartphone iets bestellen is immers lekker makkelijk. Hoewel online shoppen al meer dan een decennium dik ingeburgerd zit bij de meeste Nederlanders, blijft het wantrouwen bestaan.

Online zie je wel de afbeelding of video van een product en lees je de exacte maten, maar dat is toch nog iets anders dan de producten voelen en uitproberen. Het is als webshophouder dus extra belangrijk om je klanten te overtuigen van je betrouwbaarheid. Al zijn je producten nog zo uitstekend, als je niet betrouwbaar oogt zal je weinig verkopen.

Een goed voorbeeld zijn online casino’s. De online casinowereld is redelijk jong en soms kan het moeilijk zijn om een website helemaal te vertrouwen. Als consument ga je automatisch kijken naar kenmerken die je vertrouwen geven, zoals wanneer een online casino iDEAL aanbiedt en keurmerken of licenties draagt. Hetzelfde geldt voor een webshop.

In dit artikel geven we je tips om een betrouwbare indruk te maken bij je potentiële klanten, zodat zij vaker overgaan tot aankoop.

Tip #1: Maak een professionele website

De eerste tip is wellicht één van de meest belangrijke. Vanaf het moment dat klanten op je webshop komen, moeten ze meteen de indruk krijgen dat je weet waar je mee bezig bent. Dat begint eerst en vooral met een professionele webshop.

Tenzij je weet waar je mee bezig bent, is het aan te raden om ofwel een webshop-template te kopen of een professionele webdesigner in te huren. Dat zal je geld kosten, maar dat haal je er op lange termijn zeker weer uit.

Hiernaast moet je er ook voor zorgen dat alles optimaal werkt. Als bezoekers op een knop drukken en ze krijgen een foutmelding, geeft dit een slechte indruk. Elk element moet werken: vanaf het moment dat bezoekers je webshop betreden tot het moment dat ze afrekenen. En liefst laadt alles zo snel mogelijk.

Zorg er ook voor dat je webshop goed functioneert op mobiele telefoons. Steeds meer mensen doen hun aankopen via een smartphone, dus is het van het uiterste belang om je website mobile responsive te maken. Tot slot bied je best een beveiligde webshop aan. Dat betekent een website met een SSL-certificaat (https:// in je URL), zodat hackers de gegevens van bezoekers niet kunnen onderscheppen.

Geef klanten ook de keuze uit meerdere betaalmethodes, zoals iDeal, kredietkaarten, bankoverschrijving, Paypal en misschien zelfs nieuwe opties zoals cryptocurrency.

Tip #2: Toon reviews en klantenervaringen

Niets is krachtiger dan mond-aan-mondreclame om mensen te overtuigen van je betrouwbaarheid. Als iemand van honderd tevreden klanten leest hoe super jouw producten zijn, dan is de kans groot dat ze bij jou zullen shoppen.

Vraag klanten dus om na hun aankoop een review te schrijven over je producten en je webshop. De beste opties zijn de neutrale derde-partij-review-sites, zoals Trustpilot of Google reviews. Hier kan je immers niet mee valsspelen en de negatieve reviews verwijderen.

Om klanten te overtuigen om een review te schrijven, bied je hen bijvoorbeeld een kortingsbon aan.

Tip #3: Wees transparant

Niets zo vervelend voor een websitebezoeker om lang op zoek te moeten gaan naar basisinformatie. Onderzoek toont aan dat als mensen niet binnen een korte tijd vinden waar ze naar op zoek zijn, ze terugkeren naar de zoekmachine en bij je concurrent gaan kijken.

Zorg er dus voor dat je transparant bent, en dan voornamelijk op het vlak van prijzen.Geef bij elk product duidelijk de prijs aan, wat de verzendkosten zijn, of het inclusief BTW is, enzovoort.

Consumenten de dag van vandaag hebben meer dan ooit keuze tussen aanbieders en zijn veel mondiger geworden. Jaren geleden kwamen bedrijven ermee wegkomen om consumenten te belazeren met extra kosten die ergens in kleine lettertjes beschreven stonden. Als dat nu gebeurt, duiken er al snel heel wat negatieve reviews op. Wees dus transparant en eerlijk.

Tip #4: Geef duidelijke contactinformatie

Het is leuk voor potentiële klanten om wat meer over jou en je bedrijf te weten te komen. Wie ben je? Plak een gezicht op de webshop en het vertrouwen ervan stijgt meteen. Zet wat foto’s van het team op de “over ons”-pagina, vertel wat meer over je bedrijfsfilosofie en geef de geschiedenis van je webshop.

Het is daarnaast net zo belangrijk om aan te geven hoe mensen je kunnen bereiken. Geef ze de keuze tussen een telefoonnummer, e-mailadres, sociale mediakanalen en best ook een chatbot. Een goed bereikbare, competente en vriendelijke klantenservice is een vooraanstaand kenmerk van een succesvolle webshop.

Tip #5: Overweeg een blog

Een blog op je webshop dient om veelgestelde vragen te beantwoorden en om je kennis te delen. Door te schrijven over topics die je klanten aanbelangen, toon je aan dat je een expert en autoriteit bent in je niche, en dat je echt weet waar je het over hebt.

Als je wat goede artikels schrijft, wordt je bovendien sneller gevonden via zoekmachines zoals Google, wegens de vragen die mensen daar stellen. En zo krijg je dan ook veel meer verkeer én meer klanten.

Tip #6: Geef garanties

Tot slot de laatste tip: geef garanties. Om je betrouwbaarheid van je webshop een extra boost te geven, kan je garanties aanbieden aan je klanten. Denk aan zaken zoals gratis verzenden en retourneren, of een “Niet goed? Geld terug!”-beleid.

Als je klanten garandeert dat ze niets te verliezen hebben door bij jou te shoppen, verlaag je de drempel van wantrouwen en gaan klanten sneller over tot een aankoop.