Het succesvol binnenhalen van toptalent kan je bedrijf een ware boost geven. Toptalenten zijn namelijk vaak in staat om een grote impact te maken op de organisatie en soms zelfs daarbuiten. Dat komt niet zo zeer door wat het toptalent heden ten dage kan, maar vooral op wat zij in de toekomst mogelijk zouden kunnen. Wanneer het toptalent zich optimaal kan ontwikkelen, kunnen hier de beste professionals uit voortkomen. Waar je de meeste mensen met een goed salaris vrij eenvoudig binnenhaalt, werkt dat bij toptalenten net even anders. Zij hebben de bedrijven namelijk voor het uitkiezen. Alléén een goed salaris is dan ook waarschijnlijk niet genoeg om toptalent binnen te halen. In dit artikel ontdek je een manier voor de werving van toptalent én geven we je twee tips dit je helpen om dit succesvol uit te voeren.
Anders dan gewone werving
De werving van toptalent is anders dan de gewone werving van medewerkers. De wervingsmethode die hier veelal voor wordt gebruikt, is executive search. Deze vorm van werving onderscheidt zich doordat het zich vooral richt op mensen die al een baan hebben. De meeste talenten hebben namelijk al lang een baan. Ze kunnen immers bij veel bedrijven makkelijk terecht. Deze medewerkers zijn niet op zoek naar een baan, wat de werving van hen een stuk moeilijker maakt. Toch is het met de juiste aanpak mogelijk. In de volgende twee alinea’s geven we je tips voor een succesvolle werving van toptalent.
Niet verkopen, maar matchen
De eerste tip voor de werving van toptalent, is dat je je het beste kunt focussen op matchen in plaats van verkopen. Het moet dus niet zo zijn dat er een winnaar en een verliezer is, maar dat jullie alleen met elkaar in zee gaan als er ook daadwerkelijk een match is. Dat wil zeggen dat jullie allebei profijt hebben van de samenwerking. Een voorbeeld hiervan is dat het toptalent zich verder kan ontwikkelen richting zijn of haar potentie en dat jullie als organisatie dankzij het toptalent meer winst kunnen maken.
What’s in it for me?
De tweede tip die we je niet willen onthouden, is het principe dat mensen altijd op zoek zijn naar wat zij er aan hebben. Focus je in het wervingsgesprek dus niet zo zeer op wat jullie willen, maar op wat het toptalen er aan heeft. Dit vergroot de kans dat hij of zij met jullie in zee zal gaan.
Klaar voor de volgende stap?
Wanneer je klaar bent om te beginnen met de werving van toptalent, raden we je aan om Maes & Lunau eens te bekijken. Dit bedrijf is gespecialiseerd in de werving van toptalent en bespreekt graag de mogelijkheden.