Een webshop laten maken verschilt sterk met het laten maken van een ‘gewone’ website. Er spelen verschillende factoren mee die de prijs enorm doen variëren. Prijzen tussen de €1.000 en €10.000 of zelfs €100.000 (denk aan Marktplaats) zijn niet ongewoon voor een webwinkel. Je kan daarom niet simpelweg kiezen voor ‘een webshop’ van x-aantal euro’s, waarbij je het aantal euro’s vooraf als budget hebt vastgesteld. Maar je zal voor jezelf moeten beslissen wat voor soort webshop je wilt en dan een budget bepalen dat toereikend is binnen die klasse. Je kan het vergelijken met het kopen van een auto. Eerst bepaal je wat voor soort auto je wilt, bijvoorbeeld een mini, middenklasse, sportwagen of SUV. Daarna kan je een betere inschatting doen van het budget dat je daarvoor nodig hebt. Het is bijvoorbeeld stompzinnig om eerst te bepalen dat je budget ergens rond de €3.000 en €5.000 ligt om vervolgens te beslissen dat je een gloednieuwe Porsche wilt die heet uit de fabriek komt rollen. Bij webshops werkt dat op een vergelijkbare wijze. Een gemiddelde webshop ligt ook rond die prijzen, zo kan je zeker een prijs tussen €1.000-4.000 voor een laag tot midden segment webshop verwachten. En €5.000-10.000 voor een midden tot luxe segment webshop.
Onderdelen van een webshop
De onderdelen die van invloed zijn op de kosten zijn net zo uiteenlopend als de prijs zelf. Denk hierbij aan de huisstijl, webdesign, ux-design, de gebruikte sjablonen (templates), het content management systeem (CMS), luxe plugins, zoekfuncties, calculators, product-filters, serverkosten, onderhoudskosten, de kosten voor het beheer zelf en de marketing. Elk onderdeel geeft een webwinkel een eigen unieke look-and-feel en zijn niet allemaal noodzakelijk. Zo hebben simpele webshops eigenlijk alleen webhosting, onderhoud en beheer nodig, een CMS is wel zo fijn, maar als die écht heel eenvoudig van opzet is is ook dat niet nodig. Je kan dan een webdesign op maat laten bouwen zonder CMS, maar in de meeste gevallen is een gratis CMS zoals WordPress tegenwoordig goedkoper om te installeren dan het design op maat te laten maken. Opties qua CMS die voor de hand liggend zijn bij webshops zijn Adobe’s Magento, WooCommerce plugin voor WordPress, Drupal en Joomla.
Grootte van de webshop
Wanneer je van plan bent om een grote webshop te laten maken dan zullen de kosten als vanzelfsprekend hoger uitvallen. Niet alleen omdat de webwinkel zelf groter is in de zin dat het meer producten kan huisvesten dan een kleiner formaat, maar ook omdat er meer onderhoud bij komt kijken. Alle data van producten, de omschrijving en afbeelding, zullen ergens moeten worden bewaard. Daarnaast betekent dat ook dat er meer internetverkeer op de webshop zal zijn. Al die bits en bytes die over en weer worden gestuurd kosten energie en geven slijtage aan de servers wat is terug te zien in de hostingkosten. Vooral grote gedetailleerde afbeeldingen kunnen flink aantikken in het dataverbruik.
De kosten voor het domein zelf zullen jaarlijks ergens rond de €10 liggen. Daarbovenop krijg je dus nog de hostingkosten van €10 tot €1.000 per jaar. Het is niet ongebruikelijk als webhosting ergens rond €20-25 per maand (€250-300 per jaar) ligt.
Functionaliteit van de webshop
Het inbouwen van functionaliteiten in een webshop kan ook verschillen. Wederom is dit eerder noodzakelijk bij een grote webshop laten bouwen. Die wordt anders onoverzichtelijk worden als er geen goede zoekfuncties in zijn gebouwd. Denk hierbij niet alleen aan een zoekbalk zoals je die kent van Google, maar ook filters of calculators waarbij je kunt zoeken op specifieke eigenschappen van een product. Dat kan om kleur gaan, model, bouwjaar of jaar van uitgave, voor welke leeftijdsgroep het bedoeld is of voor hoeveel personen, etc. Het huren van een licentie voor dit soort filters kan al liggen tussen de €40-80 per jaar. Ook kan je het programmeurs laten doen, maar die kosten zo’n €40-100 per uur. Dan ben je voorlopig van de terugkerende kosten af, mits je weer besluit het webdesign te updaten.